Sprawozdanie z realizacji
Rocznego Programu Współpracy Miasta i Gminy Mirsk
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi
działalność pożytku publicznego
w 2012 roku
Wprowadzenie
12 marca 2010 r. weszła w życie znowelizowana ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która wprowadziła zmiany w regulacjach dotyczących zakresu współpracy organizacji pozarządowej z administracją publiczną. Zgodnie z art. 5a ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146 z późn. zm.) Burmistrz Miasta i Gminy Mirsk przedstawia Radzie Miejskiej Gminy Mirsk sprawozdanie z realizacji rocznego programu współpracy Miasta i Gminy Mirsk z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2012 roku.
Obok znowelizowanej ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie podstawowym aktem prawnym określającym współpracę z organizacjami pozarządowymi jest roczny program współpracy, który został przyjęty przez Radę Miejską Gminy Mirsk uchwałą Nr XV/95/11 z dnia 28 listopada 2011 r. Program określa cele, zasady, formy współpracy, priorytetowe zadania publiczne, okres i sposób realizacji programu oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na jego realizację, a także podmioty odpowiedzialne za realizację programu oraz sposoby oceny jego wykonania.
Prace nad projektem rocznego programu współpracy Miasta i Gminy Mirsk z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2012 r. rozpoczęto w dniu 28 października 2011 r. w oparciu o uchwałę Nr XIV/86/11 Rady Miejskiej Gminy Mirsk z dnia 28 października 2011 r. w sprawie określenia formy i zakresu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Miasta i Gminy Mirsk w sprawie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2012 rok. Uchwała wraz z załącznikiem – projektem programu i formularzem zgłoszenia opinii zostały umieszczone na stronie internetowej urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w wersji papierowej wywieszono na tablicy ogłoszeń urzędu. Konsultacje trwały od 31 października 2011 r. do 15 listopada 2011 r. Propozycje i opinie na załączonym formularzu mogły być składane drogą elektroniczną lub w wersji papierowej. W wyniku przeprowadzonych konsultacji wpłynęły 4 formularze zgłoszenia opinii.
Współpraca z organizacjami
Współpraca z organizacjami odbywała się na wielu płaszczyznach, m. inn. w zakresie kultury fizycznej i sportu, pomocy społecznej, kultury i sztuki, ratownictwa i ochrony środowiska górskiego. Zgodnie z zapisami programu współpraca z organizacjami pozarządowymi miała charakter zarówno finansowy, jak i pozafinansowy. Opierała się na zasadach pomocniczości, partnerstwa, suwerenności, efektywności i uczciwej konkurencji.
Współpraca finansowa
Finansowe wsparcie organizacji pozarządowych odbywało się poprzez wspieranie realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe, po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert.
Na dotację na realizację zadań publicznych w 2012 r. zaplanowano kwotę 216.000 zł. z podziałem na następujące rodzaje zadań:
1. Kultura fizyczna i sport – 196.000 zł.
2. Pomoc społeczna – 11.000 zł.
3. Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – 6.000 zł.
4. Ratownictwo i ochrona ludności – 3.000 zł.
Realizując program Gmina Mirsk udzieliła wsparcia organizacjom w zakresie:
1. Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, w tym m. inn.:
2. Ochrona i promocja zdrowia oraz poprawa warunków bytowych, w tym m. inn.
3. Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego oraz podtrzymywanie i upowszechnianie obrzędów ludowych, w tym m. inn.:
4. Ratownictwo i ochrona ludności, w tym m. inn:
TRYB KONKURSOWY
Zarządzeniem nr 1/2012 Burmistrza Miasta i Gminy Mirsk z dnia 3 stycznia 2012 r. ogłoszono otwarty konkurs ofert na wsparcie realizacji zadań publicznych z zakresu sportu, pomocy społecznej, kultury oraz ratownictwa i ochrony ludności przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz powołano Komisję Konkursową. Ogłoszeniem Burmistrza poinformowano o możliwości zgłaszania kandydatów na członków komisji konkursowych na podstawie zgłoszeń osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy. Termin składania zgłoszeń upłynął 31 grudnia 2011 r. W tym terminie nie zgłoszono żadnej kandydatury. W dniu 13 lutego 2012 r. odbyło się rozstrzygniecie konkursu ofert. Po obradach Komisja przedłożyła wyniki swojej pracy do zatwierdzenia Burmistrzowi. Ogłoszeniem z dnia 13 lutego 2012 r. Burmistrza Miasta i Gminy Mirsk poinformowano o rozstrzygnięciu konkursu ofert, podjęciu decyzji o przyjęciu ofert do realizacji oraz przeznaczeniu i wysokości przeznaczonych dotacji.
Następujące organizacje otrzymały dotację na wsparcie realizacji zadań publicznych:
Lp. |
Organizacja/ rodzaj zadania |
Wnioskowana kwota dotacji |
Kwota przyznanej dotacji w zł. |
|
Kultura fizyczna i sport |
|
|
||
1. |
Miejski Klub Sportowy „PRI BAZALT-WŁÓKNIARZ” – upowszechnianie kultury fizycznej i sportu poprzez propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży w dyscyplinie piłka nożna, piłka ręczna i strzelectwo. |
125.000 |
125.000 |
|
2. |
2.Gminne Zrzeszenie Ludowych Zespołów Sportowych – upowszechnianie kultury fizycznej i sportu poprzez propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży na terenie sołectw Giebułtów, Mroczkowice, Proszowa, Rębiszów w dyscyplinie piłka nożna i tenis stołowy. |
71.000 |
71.000 |
|
Pomoc społeczna |
|
|
||
1. |
Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów Koło Nr 3 w Mirsku – poprawa warunków socjalno-bytowych oraz uczestniczenie w życiu społecznym emerytów, rencistów i inwalidów. |
4.000 |
4.000 |
|
2. |
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Koło Specjalnej Troski w Mirsku - udzielanie pomocy dzieciom niepełnosprawnym. |
6.000 |
6.000 |
|
3. |
Polski Związek Niewidomych Okręg Dolnośląski Koło w Lwówku Śląskim z siedzibą w Gryfowie Śląskim – udzielanie pomocy ludziom niewidomym. |
1.000 |
1.000 |
|
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego |
|
|
||
1. |
Towarzystwo Kulturalne „PODGÓRZANIE”- upowszechnianie, kultywowanie i propagowanie kultury oraz obrzędów ludowych. |
6.000 |
6.000 |
|
Ratownictwo i ochrona ludności |
|
|
||
1. |
Grupa Regionalna GOPR Grupa Karkonoska - niesienie pomocy ludziom, których zdrowie lub życie jest zagrożone, zapobieganie wypadkom w górach, ochrona środowiska górskiego. |
3.000 |
3.000 |
|
RAZEM
|
216.000 |
216.000 |
W 2012 r. na konkurs wpłynęło 8 ofert, 2 na wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, 4 na pomoc społeczną, 1 na kulturę i ochronę dziedzictwa, 1 na ratownictwo i ochronę ludności. Z podmiotami, które uzyskały dotację, zawarto 7 umów. Łączna kwota przekazanych dotacji w trybie konkursowym wyniosła 216.000 zł. Siedem organizacji złożyło sprawozdanie w terminie przewidzianym w umowie, jedna organizacja złożyła sprawozdanie po terminie.
TRYB POZAKONKURSOWY
Ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie umożliwia także organizacjom pozarządowym występowanie o zlecenia zadania publicznego z pominięciem trybu konkursowego. W tym trybie organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może zlecić organizacji pozarządowej lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, na jej wniosek realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym, spełniającego łącznie następujące warunki:
Łączna kwota środków finansowych przekazywanych przez gminę tej samej organizacji pozarządowej lub temu samemu podmiotowi wymienionemu w art. 3 ust. 3, w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć kwoty 20.000 zł.
W 2012 r. wpłynęła oferta na dotację w trybie pozakonkursowym Lokalnej Grupy Aktywnych „Mały i Duży dla Giebułtowa” na wsparcie realizacji pn. „Witacze dla Giebułtowa – to jest właśnie Wsi Odnowa”- z wnioskowaną kwota 550 zł. Stowarzyszenie otrzymało wnioskowaną kwotę dotacji.
WSPÓŁPRACA POZAFINANSOWA
Realizując program współpracy Gmina Mirsk realizowała następujące formy współpracy pozafinansowej:
1. Informowanie na tablicy ogłoszeń urzędu, stronie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz za pośrednictwem prasy lokalnej,
2. Konsultowanie projektu rocznego programu współpracy miasta i gminy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2013 r.
3. Udostępnianie lokali na spotkania organizacji pozarządowych,
4. Pomoc i wsparcie przy pisaniu ofert i sprawozdań.
WSKAŹNIKI
1. Liczba ogłoszonych otwartych konkursów - 1
2. Liczba ofert złożonych w otwartych konkursach - 8
3. Wysokość środków finansowych przekazanych w poszczególnych obszarach priorytetowych:
sport – 196.000 zł.
pomoc społeczna – 11.000 zł.
kultura i ochrona dziedzictwa – 6.000 zł.
ratownictwo i ochrona ludności – 3.000 zł.
4. Liczba zawartych umów w trybie pozakonkursowym - 1
5. Liczba umów, które nie zostały zrealizowane (rozwiązane, zerwane, unieważnione) - 0
6. Liczba organizacji, które zrezygnowały z dotacji przed podpisaniem umowy - 0
7. Liczba umów zawarta w formie wsparcie - 9
8. liczba umów zawarta w formie powierzenia - 0
9. Liczba umów zawarta na okres dłuższy niż rok - 0
10.Wysokość budżetowych środków finansowych przekazanych na realizację programu 216.000 zł.
11. Liczba zrealizowanych umów w ciągu roku, na które udzielono dotacji:
do 1.000 zł. - 1
od 1.001 zł. do 5.000 zł. - 3
powyżej 5.000 zł.-4
12. Zasięg działań organizacji w ramach realizacji zadania: lokalny
PODSUMOWANIE
Cele założone w rocznym programie współpracy miasta i gminy Mirsk z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2012 r. zostały zrealizowane.
Współpraca Gminy Mirsk z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami odbywała się na wielu płaszczyznach i dotyczyła różnych sfer pożytku publicznego. Największe znaczenie dla organizacji miała współpraca finansowa. Przekazanie dotacji przez gminę umożliwiło organizacjom realizację wielu zadań. Pozwoliło na aktywizację lokalnej społeczności oraz wzmocnienie oferty sportowej i kulturalnej miasta. Większość organizacji pozarządowych boryka się z trudnościami finansowymi, co wpływa na ograniczenie ich rozwoju oraz realizację zamierzonych projektów. Współpraca organizacji z gminą przyczynia się do podniesienia jakości proponowanych usług.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Mirsk